NÄIN SYNTYI KALAJOEN TSASOUNA - Ari kertoo
Vaikka tiedänkin, että tämän pyhätön rakentamisesta on tehty kokonainen
kirja, joka on varsin kattava teos tuosta rakennuksesta, haluan
kuitenkin tuoda oman lisäni tähän tarinaan. Tämä tarina ei mitenkään
poikkea tuon kirjan kertomuksesta, vaan pikemminkin täydentää sitä. Tämä
mahdollistaa myös muidenkin kuin kirjan ostaneiden tiedonsaannin
tästäkin asiasta. Ehkäpä tämä ei kovin merkittävä olekaan aikalaisille,
mutta ehkä se meitä ortodokseja kiinnostaa ainakin tulevaisuudessa.
Varsinainen muuttopäiväni Kalajoelle on minulta jäänyt jotenkin sivuseikaksi, mutta eiköhän se tapahtunut vähän kerrassaan minun siirtyessäni eläkkeelle vuoden 2008 aikoihin. Vähän kerrassaan siksi, että ostin vanhan melkein rappiolla olevan talon Kalajoen Pitkäsenkylästä ja kuljin Ähtäristä aina viikonloppuisin sitä kunnostelemassa.
Lopulta talo valmistui osittaiseen asumiskuntoon muutaman pikku haaverinkin myötä, ja aloin kuljettaa tavaroita Ähtäristä Kalajoelle, jossa yövyin yhä useamman yön. Toki minulla Ähtärissä oli oma rivitaloasunto, mutta sen verran matka oli pitkä, että en viitsinyt sitä aivan joka päivä ajaa. En edes muista, milloin siirsin kirjani Kalajoelle, mutta varmuudella olin jo majaillut jonkin aikaa Sautinkarin leirintäalueella Himangalla, joka niihin aikoihin liitettiin Kalajokeen. Varmasti historian tutkijat tuonkin päivämäärän voivat onkia kaupungin arkistoista, jos niin haluavat ja sen tärkeäksi näkevät.
Ei minulla mitään siteitä tänne Kalajoelle ollut, joten se ei mikään muuton syy ollut. Olin aikoinani työskennellyt Kokkolassa, Pietarsaaressa ja Raahessakin. Kaikki nämä paikat sijaitsivat kohtuullisen matkan päässä Kalajoesta, joten joku senaikainen tuttuni vieraili luonani, mutta pääasiassa asuin paikkakunnalla yksin. Kahviloiden määräkin täällä oli varsin rajoitettu, ja kun en oikein kaljapuolen miehiäkään ollut, niin tuttavien määrä oli varsin rajoitettu. Ei siis ollut ihme, että jotenkin ilahduin, kun päivänä muutamana minulle ennestään tuntematon nainen puhutteli minua. Kieltämättä nainen oli mielestäni kaunis pitkine hoikkine vartaloineen, joten antauduin mielelläni juttuihin. Pukeutumisesta päättelin heti, että kyseissä täytyi olla ulkomaalainen. Aksentti vahvisti epäilyksiäni, ja jotenkin tyylistä päättelin, että venäläinen. Kyseessä oli täkäläinen taidemaalari Oma Orell, joka selvisi minulle esittäytymisen jälkeen. Oikealta nimeltään nainen oli Olga ja jutteluhetki venykin jonkin mittaiseksi, kun taiteen lisäksi löytyi muitakin yhdistäviä tekijöitä. Yksi näistä oli uskontomme, sillä molemmat kaipasimme hieman ortodoksista hengen elämää. Vaikka olinkin syntyperäinen karjalainen, olin asunut suurimman osan elämääni läntisessä Suomessa, jossa ortodoksisuus oli suhteellisen harvinaista. Tästä syystä myös ortodoksiset palvelukset ja rakennukset olivat harvassa.
Kerroin Olgalle, että oikeastaan olen aika huono ortodoksi, koska olen melkein aina, Oulua lukuun ottamatta, asunut paikkakunnilla joissa ei ollut kirkkoa tai tsasounaa ja joissa ortodokseja pidettiin melkein kummajaisina. Tästä syystä myös jumalanpalvelukset olivat jääneet melko vähiin. Myös Olga kertoi asuneensa koko Suomessa olo ajan täällä Kalajoella, joten siinä suhteessa tilanne oli sama kuin minulla. Jos harpilla piirrettiin ympyrä, jonka säde oli 60 km, ei yhtään ortodoksista rakennusta jäänyt sen sisään. Täällä tuskin edes tiedettiin, että ortodoksinen kirkko on Suomen vanhin ja toiseksi suurin uskonnollinen yhteisö, ja että se on myöskin virallisesti valtion kirkko.
Ehkä tuolloin lausuttiin Kalajoen tsasounan syntysanat. En tiedä mistä nuo sanat tulivat mieleeni, mutta jotenkin ne vain pulppusivat suustani, vaikka en mikään runoilija tai kaunosielu olekaan. ”Marjat kasvavat metsissä, samoin sienet, mutta kirkot on aina pitänyt ihmisten rakentaa.” Samaan hengenvetoon totesin, että ehkä me voisimme olla ne ihmiset täällä Kalajoella.
Siitä hetkestä alkaen aloin suunnitella konseptia, joka mahdollistaisi tuon Herran huoneen rakentamisen. Toki tiesin, ettei minun rahani mihinkään riitä, ja uskoin, ettei Olgalla ollut sen enempää tätä maallista, joten sen varaan en juurikaan voinut laskea. Vaimoni Pirjon olin tuntenut jo vuosia, vaikka ei hän silloin vielä ollut vaimoni. Ei edes silloin kun tapasin Olgan. Niin viehättävä kuin Olga olikin, ajattelin häntä vain kirkon rakentajana.
Varsinainen muuttopäiväni Kalajoelle on minulta jäänyt jotenkin sivuseikaksi, mutta eiköhän se tapahtunut vähän kerrassaan minun siirtyessäni eläkkeelle vuoden 2008 aikoihin. Vähän kerrassaan siksi, että ostin vanhan melkein rappiolla olevan talon Kalajoen Pitkäsenkylästä ja kuljin Ähtäristä aina viikonloppuisin sitä kunnostelemassa.
Lopulta talo valmistui osittaiseen asumiskuntoon muutaman pikku haaverinkin myötä, ja aloin kuljettaa tavaroita Ähtäristä Kalajoelle, jossa yövyin yhä useamman yön. Toki minulla Ähtärissä oli oma rivitaloasunto, mutta sen verran matka oli pitkä, että en viitsinyt sitä aivan joka päivä ajaa. En edes muista, milloin siirsin kirjani Kalajoelle, mutta varmuudella olin jo majaillut jonkin aikaa Sautinkarin leirintäalueella Himangalla, joka niihin aikoihin liitettiin Kalajokeen. Varmasti historian tutkijat tuonkin päivämäärän voivat onkia kaupungin arkistoista, jos niin haluavat ja sen tärkeäksi näkevät.
Ei minulla mitään siteitä tänne Kalajoelle ollut, joten se ei mikään muuton syy ollut. Olin aikoinani työskennellyt Kokkolassa, Pietarsaaressa ja Raahessakin. Kaikki nämä paikat sijaitsivat kohtuullisen matkan päässä Kalajoesta, joten joku senaikainen tuttuni vieraili luonani, mutta pääasiassa asuin paikkakunnalla yksin. Kahviloiden määräkin täällä oli varsin rajoitettu, ja kun en oikein kaljapuolen miehiäkään ollut, niin tuttavien määrä oli varsin rajoitettu. Ei siis ollut ihme, että jotenkin ilahduin, kun päivänä muutamana minulle ennestään tuntematon nainen puhutteli minua. Kieltämättä nainen oli mielestäni kaunis pitkine hoikkine vartaloineen, joten antauduin mielelläni juttuihin. Pukeutumisesta päättelin heti, että kyseissä täytyi olla ulkomaalainen. Aksentti vahvisti epäilyksiäni, ja jotenkin tyylistä päättelin, että venäläinen. Kyseessä oli täkäläinen taidemaalari Oma Orell, joka selvisi minulle esittäytymisen jälkeen. Oikealta nimeltään nainen oli Olga ja jutteluhetki venykin jonkin mittaiseksi, kun taiteen lisäksi löytyi muitakin yhdistäviä tekijöitä. Yksi näistä oli uskontomme, sillä molemmat kaipasimme hieman ortodoksista hengen elämää. Vaikka olinkin syntyperäinen karjalainen, olin asunut suurimman osan elämääni läntisessä Suomessa, jossa ortodoksisuus oli suhteellisen harvinaista. Tästä syystä myös ortodoksiset palvelukset ja rakennukset olivat harvassa.
Kerroin Olgalle, että oikeastaan olen aika huono ortodoksi, koska olen melkein aina, Oulua lukuun ottamatta, asunut paikkakunnilla joissa ei ollut kirkkoa tai tsasounaa ja joissa ortodokseja pidettiin melkein kummajaisina. Tästä syystä myös jumalanpalvelukset olivat jääneet melko vähiin. Myös Olga kertoi asuneensa koko Suomessa olo ajan täällä Kalajoella, joten siinä suhteessa tilanne oli sama kuin minulla. Jos harpilla piirrettiin ympyrä, jonka säde oli 60 km, ei yhtään ortodoksista rakennusta jäänyt sen sisään. Täällä tuskin edes tiedettiin, että ortodoksinen kirkko on Suomen vanhin ja toiseksi suurin uskonnollinen yhteisö, ja että se on myöskin virallisesti valtion kirkko.
Ehkä tuolloin lausuttiin Kalajoen tsasounan syntysanat. En tiedä mistä nuo sanat tulivat mieleeni, mutta jotenkin ne vain pulppusivat suustani, vaikka en mikään runoilija tai kaunosielu olekaan. ”Marjat kasvavat metsissä, samoin sienet, mutta kirkot on aina pitänyt ihmisten rakentaa.” Samaan hengenvetoon totesin, että ehkä me voisimme olla ne ihmiset täällä Kalajoella.
Siitä hetkestä alkaen aloin suunnitella konseptia, joka mahdollistaisi tuon Herran huoneen rakentamisen. Toki tiesin, ettei minun rahani mihinkään riitä, ja uskoin, ettei Olgalla ollut sen enempää tätä maallista, joten sen varaan en juurikaan voinut laskea. Vaimoni Pirjon olin tuntenut jo vuosia, vaikka ei hän silloin vielä ollut vaimoni. Ei edes silloin kun tapasin Olgan. Niin viehättävä kuin Olga olikin, ajattelin häntä vain kirkon rakentajana.
TSASOUNAN KANNATUSYHDISTYS SYNTYY
Pirjo,
joka nykyisin on siis vaimoni, oli silloin vielä ystäväni, jonka kanssa olimme
silloin tällöin yhteydessä. En muista kumpi soitti, mutta sen muistan, että
maatessani sairaalassa kysäisi Pirjo, mitä nyt aion tehdä. Kaipa olin
pyöritellyt tätä rukoushuonetta mielessäni niin, että vastasin lähes automaattisesti,
että kirkon aion rakentaa. En tiedä, mikä oli se automaatio, joka sai silloin
vielä Lappeenrannassa asuneen Pirjon vastaamaan: ”Siinä projektissa haluan olla
mukana.” Sen verran Pirjoa jo tunsin, että saatoin luottaa, että nyt meillä
olisi koossa tuo kolmikko, joka tarvittaisiin kannatusyhdistyksen
perustamiseen.
Kannatusyhdistyksen
perustajajäsenet olivat siis Olga, Pirjo ja minä. Minusta tehtiin yhdistyksen
puheenjohtaja ja Pirjo valittiin sihteeriksi. Tällä kokoonpanolla yhdistys sitten
rekisteröitiin marraskuussa vuonna 2010. Saman vuoden joulukuussa meidät Pirjon
kanssa vihittiin, ja kun Pirjo muutti Lappeenrannasta Kalajoelle 17.12., olikin
häntä ”vastassa” minun lisäkseni piispa Pantoleimon. Oli kai aika juhlallinen
vastaanotto. Ei nyt tainnut piispa ihan Pirjon takia tulla, mutta olisihan
tuokin ollut hyvä syy.
MITEN SITTEN MENI
No ei se
vielä silloinkaan mennyt aivan kuin vettä vaan. Kalajoen hiekkasärkät oli ja on
matkailualuetta. Niinpä paikalliset byrokraatit keksivät, että eivät
matkailijat tarvitse hengen ravintoa, vaan tontille rakentamisen edellytyksenä
on käyttötarkoituksen muutoshakemus. No, turha on potkia tutkainta vastaan,
joten muutos haettiin. Ei auttanut protestointikaan, vaikka rohkenin ihan julkisesti
epäillä, että yhdellekään lentoasemalle ei ole haettu käyttötarkoituksen
muutosta siitäkään huolimatta, että hyvin monilla on jonkinlainen kappeli.
Rahaa ja aikaahan siihen meni, mutta kun oli päätetty rakentaa, niin
päätöksessä pysyttiin.
Rahankeräykselle
saatiin lupa ja pankilta lippaat. Mutta hitaasti kansan rahapussit aukeilivat.
Muutaman viikon jälkeen keräyksestä luovuttiin, sillä melko pian kävi selväksi,
että tähän hommaan olemme liian ujoja. Meistä ei yksinkertaisesti ollut rahan
pyytäjiksi. Vain hieman paremmin onnistuimme puun keräyksessä, ja joiltakin
paikallisilta saatiin tukkeja ihan kohtuullisesti, että alkuun päästiin.
Rahasta
oli kuitenkin huutava puute, ja siinä suhteessa vaikutti aika synkältä. Oma Pajo
-kuoro Petroskoista lupautui auttamaan konsertoimalla maksutta 2 – 3 kertaa
tällä jossakin. Matka kuitenkin jäi kannatusyhdistyksen huoleksi. Niinhän siinä
sitten kävi, että kuoron matka Petroskoista Kalajoelle ja takaisin maksoi
enemmän kun konserttien tuotot, vaikka majoitukset onnistuimmekin järjestämään
perheisiin. Kirpputoritoimintaa Ylivieskassa kokeiltiin myös, mutta hyvin pian
osoittautui, että sekään ei oikein ollut hanskassa, joten muutaman viikon
jälkeen siitä luovuttiin.
Kun
puoli vuotta oli rahaa yritetty kerätä, oli tämän keräyksen saldo useita
tuhansia pakkasen puolella. Vaimoni oli saanut perinnöksi kesämökin Saimaan
rannalta, ja sen hän sitten myi. Kun rahat lainattiin
kannatusyhdistykselle, päästiin sen verran alkuun, että ELY-keskukselle voitiin
osoittaa omakustannusosuuden ehkä löytyvän. Niin päästiin rakentamisen alkuun
lahjaksi saatujen tukkien, Pirjon lainaaman rahan ja talkootyön avulla.
ELY-keskukseltakin saatiin monen mutkan kautta lopulta ennakkoa 14 000 €.
Rahat riittivät vain perustukseen, mutta kun lahjatukit raahattiin
rakennuspaikalle, ja Arteman kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti uskottiin
rungon nousevan vuoden sisällä. Ratkaisevaa tälle uskolle oli, että Kalajoen
luterilainen seurakunta ja eräs yksityinen suurlahjoittaja lahjoittivat
puuttuvat puut.
Ihan
vuoden sisällä ei noussut, sillä kyllä vaikeuksia riitti. Koulutuskeskus Arteman
aloittama hirsikurssi kuoli syystä tai toisesta, joten lopulta jouduttiin
kuitenkin päätymään ratkaisuun, että rakennuksen veistämiseen palkataan pari
ammattitaitoista miestä. Se oli rakennuksen kallein vaihe ja rahat olivat
jälleen kerran lopussa. Ilmeisesti paikallinen Osuuspankki ei oikein uskonut
hankkeeseen, sillä yli 100% vakuudetkaan eivät riittäneet. Onneksi itselläni
oli sen verran luottoa paikallisessa Nordean konttorissa, että tarvittava raha
irtosi nimenomaan minulle. Luonnollisesti lainasin sen edelleen
kannatusyhdistykselle, ja rakennustyö saattoi jatkua. Mainittujen lainojen lisäksi lähes kaikki
”ylimääräinen” rahamme käytettiin hankkeeseen ja omilla rahoilla maksettiin
jopa palkkojakin. Kuten jo aiemmin kerroin, myös palkkoja jouduttiin maksamaan,
vaikka hyvin suuri osa työstä tehtiin kymmenien talkoolaisten voimin.